• Home
  • Het boek
  • De auteurs
  • Onderwijs
  • Contact
  • Registreren
  • Inloggen
  • Specials
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Home
  • Het boek
  • De auteurs
  • Onderwijs
  • Contact
  • Registreren
  • Inloggen
  • Specials

Het boek

Video Platform

Professioneel inkopen in strategisch perspectief richt zich op het standaardiseren van producten en diensten en het terugbrengen van het aantal leveranciers, waarmee vervolgens heldere contracten worden afgesloten. Een goede inkoopafdeling kent de visie en strategie van de organisatie en onderhoudt uitstekende relaties met alle afdelingen. Dit doet zij door helder en open te communiceren en goed te luisteren naar wat nodig is. Door haar professie en toegevoegde waarde verleidt zij de organisatie om samen te werken en vertaalt dit naar passende oplossingen. Een professionele inkoopafdeling is de aanjager van duurzaamheid en innovatie en beschikt over inkopers met vakkennis, systemen en daadkracht dit te realiseren.

Dit boek bouwt voort op Inkoop in strategisch perspectief, het leerboek dat jarenlang leidend is geweest in het hbo en het academisch onderwijs. Deze nieuwe editie bespreekt de inkoopfunctie op eigentijdse wijze. De focus ligt op inkopen voor organisaties. Deze editie richt zich vooral op inkoopprofessionals en studenten van het hoger beroepsonderwijs. Dit boek beoogt inkoop als bedrijfsfunctie krachtig te positioneren binnen organisaties – of het nu gaat om industrie, handel, zorg of overheid. Het biedt houvast aan eenieder die voor het eerst met inkoop te maken heeft. Voor diegenen die met inkoop bekend zijn, geeft het een update over belangrijke ontwikkelingen en concepten.

Voor wie? 

De auteurs richten zich primair op inkoopprofessionals, die inkoop krachtig binnen hun organisatie willen verankeren. Inhoud, vorm en taal zijn zo gekozen dat het boek ook toegankelijk is voor de managers aan wie inkoopprofessionals rapporteren.

Meer aandacht voor:

  • Cyclisch inkoopmodel: Naast de bekende lineaire inkoopmodellen, presenteert dit boek het cyclische inkoopmodel. Inkooptransacties en -relaties zijn nooit af. Ervaringen aan het eind van een inkoopcyclus zijn de input voor de volgende. Ervaringen van leveranciers in het verleden werken door in transacties vandaag en in de toekomst.
  • Inkoop en waardecreatie: Meer aandacht voor hoe inkoop en leveranciers klantwaarde, maatschappelijke waarde en aandeelhouderwaarde kunnen creëren. Voor hetzelfde geld.
  • Duurzaam en circulair inkopen: Hiervoor worden nieuwe modellen en ideeën gepresenteerd. Dit onderwerp komt nu gezien haar belang en actualiteit direct aan het begin van het boek aan de orde. Daarmee zet het hoofdstuk het kader voor de rest.
  • Public procurement: Covid 19 heeft de betekenis van een professioneel inkoopbeleid binnen de overheid onderstreept (mondkapjes, vaccins). Hier valt nog veel te winnen. Naast rechtmatigheid beschrijven wij hoe publieke organisaties tegelijkertijd veel doelmatiger kunnen inkopen.
  • Technologie: De rol van digitalisering in inkoop is sterk toegenomen. Deze editie besteedt hier expliciet aandacht aan.

 

Primaire Sidebar

Een must read voor iedereen die inkoop professioneel in zijn of haar organisatie wil verankeren!

Inkoop in strategisch perspectief
Direct bestellen
Bent u docent? Bestel hier een docentenexemplaar

Footer

Facto

FACTO online
FACTO Congressen en masterclasses
Nieuwsbrief FACTO Magazine

Vakmedianet

Over Vakmedianet
Boeken
Vakbladen
Online
Congressen en events
Opleidingen

Meer boeken

Grondslagen van inkoopmanagement
Facility Management
De facilitaire regieorganisatie in bedrijf
De servicedesk
Aanbesteden doe je zo

Partners

  • Arjan van Weele
  • Jordie van Berkel-Schoonen
  • Gert Walhof

  • © 2023 Vakmedianet Management B.V. Alle rechten voorbehouden

    algemene voorwaarden - privacy / cookie statement - disclaimer
  • Vakmedianet